مرتضی طلایی: سرای محله‌ها و مدیریت آن یک نیاز ضروری برای فعالیت‌هایی است که در حال حاضر در محله‌ها صورت می‌گیرد.

برای این موضوع نیاز است که هم از لحاظ ساختاری و تشکیلاتی سازماندهی کنیم و هم از جنبه توسعه مشارکت شهروندان در امور شهری فعالیت‌های بیشتری را به مردم واگذار کنیم و این دو رویکرد نیازمند فراهم کردن ساختاری برای اداره آنهاست.

فعالیت‌های صورت گرفته در این عرصه تاکنون قابل‌قبول بوده است. اما در رویکرد لایحه‌ای که به کمیسیون فرهنگی رسیده و ما آن را بررسی کرده‌ایم مسیر اول مربوط به سازماندهی فعالیت‌های موجود در محله‌هاست، دوم مربوط به فراهم کردن زمینه مشارکت مردم در فعالیت‌های مدیریت شهری است. موضوع سوم نیز مربوط به فراهم کردن زمینه واگذاری بیشتر فعالیت‌های مدیریت شهری به شورایاری‌هاست. اینها اهدافی هستند که دنبال می‌کنیم.

در بحث نظارتی هم ما ستاد شورایاری‌ها و سازوکار موجود در این حوزه را داریم و هم شهرداری‌های مناطق و ناحیه‌ها هستند که وظیفه نظارتی دارند و ما نیز همراه آنها هستیم.

تاثیر این اقدام در محلات دارای اهمیت بسیار است. در واقع با مشارکت پذیری شهروندان در اداره سرای محله برای محله‌ها هویت قائل می‌شویم و اجازه داده می‌شود که مردم برای خودشان در مقیاس محلی تصمیم بگیرند.

چرا ما باید در همه کارها دخالت کنیم؟ ما می‌توانیم به مردم اعتماد کنیم و باید این امر را به آنها واگذار کرد تا یکی از خودشان آن‌را اداره کند. این معنای مشارکت مردم است. اگر می‌خواهیم ساز و کار عملیاتی برای مشارکت مردم پیدا کنیم باید طرحی که آورده‌ایم، اجرا شود.

کد خبر 91739

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز